NOEMA Home IDEAS
Tecnologie e Società
49


Collaboration. Seven notes on new ways of learning and working together
Florian Schneider

If one principle could be seen to inform the opaque surface of what in the 1990s was called a "new economy" – the shifts and changes, the dynamics and blockades, the emergencies and habit formations taking place within the realm of immaterial production – it would certainly be: "Work together".Facing the challenges of digital technologies, global communications, and networking environments, as well as the inherant ignorance of traditional systems towards these, 'working together' has emerged as an unsystematic mode of collective learning processes.Slowly and almost unnoticeably, a new word came into vogue. At first sight it might seem the least significant common denominator for describing new modes of working together, yet "collaboration" has become one of the leading terms of an emergent contemporary political sensibility.Often collapsed into the most utilitarian understanding, 'collaboration' is far more than acting together, as it extends towards a network of interconnected approaches and efforts.


 

La politica e le tecnologie della trasparenza
Antonio Tursi

Grazie alla trasparenza delle ICTs, l’e-government può assicurare “il comune di vetro”, ma dentro la teca non c’è più niente da vedere perché ogni tensione conflittuale che unicamente sostanzia di sé il potere è neutralizzata. Nelle sale dei consigli comunali si decide sempre meno e senza assumersi la responsabilità di scontentare qualcuno.Alla politica come governance fa da pendant la trasparenza delle tecnologie di comunicazione: l’una rafforza l’altra. Forse però i media reticolari e digitali sono segnati da densità irriducibili ed è per questa via che rispondono a quell'altro ambito altrettanto irriducibile che è sempre stata e continua ad essere la politica. Mentre la trasparenza continua a rimanere un sogno, i conflitti che determinano gli spazi del nostro abitare sono realtà concrete e come tali non superabili attraverso le semplici retoriche della novità tecnologica.


 

G/MOL Space Project (Beta 1)
Manuel Viñas Limonchi

The G/mol Space experimental project brings us nearer to Virtual Reality, and takes the morphology of the molecular shapes as initial reference… those structures revealed decades ago as the visual and interactive genesis of graphic computing. G/mol Space is a non profit-making investigation project. With it, its author opens an experimental space within graphic computing and Virtual Reality... a place where researchers and professionals can expose their opinions and knowledge on the analyzed matter. Although the digital application inserted here (the graphic interface located at the top) is an small initial beta, some of the essential concepts of certain 3D type interventions appear in this application. Thus, the space, the user-machine interaction and the stereoscopic visualization related to the three-dimensional model become G/mol Space's main objective.


 

Arte e biotecnologie
Pier Luigi Capucci, Franco Torriani

Soprattutto dalla metà degli anni ’90 del secolo scorso sono apparse forme espressive collegate a strumenti e approcci del tutto diversi da quelli di derivazione informatica. Pure spesso condividendo alcune delle istanze provenienti dallo stesso quadro filosofico e scientifico generale di riferimento – l’idea di natura e di evoluzione, la corporeità, il concetto di vita… – e talvolta ibridandosi con tecnologie di derivazione informatica, queste nuove forme hanno fatto riferimento soprattutto alla dimensione organica, all’ambito della biologia, alle “discipline del vivente” (in linea con l’ascesa dell’importanza scientifica, culturale e sociale di queste discipline), dando origine a esiti che sono stati compresi, spesso indiscriminatamente, sotto i nomi generici di “bioarte”, di “arte biotecnologica”, di “arte genetica”, ecc. Nonostante la correlata ascendenza filosofica e tecnoscientifica e la condivisione di principi in parte comuni, queste nuove forme mostrano delle peculiarità che non possono essere ascritte a quelle precedenti. Detto in altri termini: al di fuori di una generica ispirazione comune è arduo considerare la bioarte come un’evoluzione delle forme artistiche basate sulla vita artificiale, sugli algoritmi, sulla robotica, sull’interattività, sull’“arte genetica”, sulle new media arts, sulle forme insomma di derivazione informatica. Sono esperienze nuove, anche quando si ibridano con le precedenti.


 

Models, Knowledge, post-Fordism – all that Crackpot Science Fiction...
Some memos on How to Do Things with Worlds as overheard in a squat 15 minutes into the future
daegseingcny. Translated from the originals by Ralo Mayer

Science Fiction as a rotating hall of mirrors... there are two prominent figures within the wide boundaries of SF which I would like to discuss here: One is the model, the miniature, the other is the time machine. Both narrative figures are often employed to negotiate social, political, ethical questions of the present time of the author, and quite often they fold into each other, forming multi- dimensional textures of immense beauty and narrative power. In the following, I shall try to outline some features of this binary phantom and suggest how both model worlds and time machines are essential script engines of the socio-political global complex which is often subsumed under the term of post-Fordism.



49







Projects





Cerca dentro NOEMA - Search in NOEMA




Iscriviti! - Join!

 

RSS

 

Top