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Tecnologie e Società

 

Whole Earth Catalogue

[ENGLISH VERSION BELOW]

Selezione video per la serie “Playlist”, Neoncampobase, Bologna.
http://www.neoncampobase.blogspot.com/
Opening: 27 gennaio 2010
A cura di: Domenico Quaranta (http://domenicoquaranta.com).

Fondato dallo scrittore americano Stewart Brand nel 1968, Whole Earth Catalogue (WEC) è stato un catalogo di “strumenti” rispettato come una bibbia dalla generazione della controcultura – vale a dire, da coloro che hanno plasmato il contesto tecno-culturale in cui ci troviamo a vivere. Pubblicato regolarmente fino al 1972 e irregolarmente fino al 1998, è stato “ucciso” dal successo del World Wide Web, di cui persone come Steve Jobs (fondatore di Apple) e Kevin Kelly (fondatore di Wired) vedono in esso un anticipatore. WEC era concepito come “uno strumento di valutazione e di accesso” che intendeva portare potere e conoscenza alle persone. Proponeva eccellenti recensioni di libri, mappe, riviste di settore, corsi e lezioni, insieme a oggetti di ogni tipo, dagli attrezzi da giardinaggio ai computer. Chiunque poteva contribuire.

Come i recensori del Whole Earth Catalogue, gli artisti di questa mostra contribuiscono regolarmente a una risorsa condivisa; come loro, amano i loro strumenti e, come loro, sono interessati a capire il mondo nel suo complesso. Ciò che è cambiato, nel frattempo – e in gran parte grazie alla generazione del World Earth Catalogue – è il mondo stesso. Gli artisti – e noi con loro – vivono in un mondo in cui i media non si limitano a riprodurre o a simulare, come dice Baudrillard, il reale: lo plasmano, gli danno forma, contribuiscono ad esso, a volte costruiscono mondi paralleli in cui possiamo trascorrere il nostro tempo. Riprogrammano il modo in cui viviamo, pensiamo, produciamo e fruiamo cultura, mangiamo, dormiamo, moriamo. E in cui pensiamo a dio.

Questi artisti usano semplici strumenti e trucchi di editing per commentare lo stato attuale dell'immagine, per parlare di se stessi, per modificare materiale trovato e arricchirne il significato; esplorano culture e pratiche per campionarle, remixarle e commentarle; abusano delle tecnologie che usano; esportano metafore, pratiche, estetiche e narrazioni in altre situazioni. Questo può suonare strano per chi non viva nella loro stessa fetta temporale – ma, per favore, non chiamateli formalisti. Non lavorano con un medium: lavorano in una realtà ampliata dai media. Sono realisti, nel solo modo in cui il termine realismo può avere un senso oggi.

Questo peculiare realismo può portare alcuni di loro a ritornare a quando tutto è iniziato. Come è noto, le droghe psichedeliche hanno avuto un ruolo importante agli inizi della cultura digitale. Without Sun, di Brody Condon, è un mesh-up di video reperibili in rete che hanno come protagonisti individui affetti da una sostanza psichedelica. Perché mettono in rete questo materiale? Non hanno, queste esperienze extracorporee, una relazione con altre forme oggi comuni di proiezione identitaria, come i videogiochi online? Alcuni artisti, come Cory Arcangel e Oliver Laric, sono interessati alle conseguenze concettuali delle tecnologie, al modo in cui riprendono e attualizzano alcune preoccupazione centrali della nostra cultura; altri, come il duo AIDS-3D, guardano a come le tecnologie stanno influenzando in maniera crescente la nostra vita spirituale. Vogliono, come dicono loro, “rendere visibile la magia intangibile della tecnologia”. Non necessariamente attraverso di essa: il video di Constant Dullart, ad esempio, traduce l'animazione di caricamento di Youtube in una suggestiva, ipnotica scultura usando la luce e palle di styrofoam.

Questo interesse per la magia e la trascendenza è condiviso da diversi altri artisti in mostra, da Petra Cortright a Damon Zucconi, da Harm Van den Dorpel a Martin Kohout. Nelle loro mani, un filtro video può diventare il modo migliore per esplorare la consistenza del mondo esterno, e di noi stessi. Può diventare il modo migliore per conoscere meglio il mondo in cui viviamo, qualsiasi senso diamo a questa parola.


English


Video selection for the series “Playlist”, Neoncampobase, Bologna (Italy)
http://www.neoncampobase.blogspot.com/
Opening: January 27, 2010
Curated by: Domenico Quaranta (http://domenicoquaranta.com).

Founded by the American writer Stewart Brand in 1968, the Whole Earth Catalogue (WEC) was a catalogue of tools that was regarded as a bible by the counterculture generation – that is, by those who shaped the techno-cultural environment we are living in. Published regularly until 1972 and sporadically until 1998, it definitely died with the rise of the Web, of which it is considered a conceptual forerunner by people such as Steve Jobs (founder of Apple) and Kevin Kelly (founder of Wired). WEC was conceived as an “evaluation and access device” meant to bring power and knowledge to the people. It featured excellent reviews of books, maps, professional journals, courses, and classes, along with objects of any kind, from gardening tools to computers. Everybody could submit a review for the catalogue.

Like the WEC reviewers, the artists in this exhibition are contributing to a shared resource; like them, they love their tools and, like them, they are interested in understanding the world as a whole. What did change, in the meantime – and mostly thanks to the WEC generation – is the world itself.
These artists – WE – live in a world in which media don't just reproduce reality, nor just simulate it, in Baudrillardian terms: they shape reality, improve it, sometimes they build parallel worlds in which we can spend our time. They redesign our way to live, to think, to make and enjoy culture, to eat, to sleep, to die. And to think about God.

These artists use simple tools and editing tricks in order to comment on the current status of the image, to talk about themselves, to edit found material and to improve its meaning; they explore cultures and habits in order to sample, remix and comment them; they use and abuse technologies; they export metaphors, practices, aesthetics and narratives to other situations. This may sound weird if you are not living in their same time slice, but please – don't call them formalists. They are not working within a medium: they are working within a media-implemented reality. They are realists, in the only way that realism makes sense nowadays.

This peculiar realism can bring somebody to go back to when everything started. Notoriously, psychedelic drugs played an important rule in the beginning of digital culture. Without Sun, by Brody Condon, is a mesh-up of various found videos of individuals on a psychedelic substance. Why do people broadcast these materials? Do these “out of the body” experiences have any relationship with other now common forms of projection of the self, such as online videogaming? Some artists, such as Cory Arcangel or Oliver Laric, are interested in the conceptual consequences of technologies, and on the way they are updating fundamental concerns of our culture; others, such as the duo AIDS-3D, explore how technologies are increasingly affecting our spiritual life. In their own words, they want to make “the intangible magic of technology visible”. Not necessarily trough technologies themselves: Constant Dullart's video, for example, turns Youtube's “loading” animation into a suggestive, hypnotic object using light and styrofoam balls.

This concern with magic and transcendence is shared by many of the artists on show, from Petra Cortright to Damon Zucconi, from Harm Van den Dorpel to Martin Kohout. In their hands, a video filter can become the best way to explore how consistent the outer world is, and how consistent we are. It can become the best way to get a better knowledge of the world we live in, whatever we may mean with this word.

Lavori selezionati / Selected works:

AIDS-3D (Daniel Keller & Nik Kosmas, US/DE), Motion Capture Dance, 2008. Video, 08.34 min. Courtesy Gentili Apri, Berlin. Online at http://www.aids-3d.com/motioncapture.mov.

Cory Arcangel (US), Drei Klavierstücke op. II – I, 2009. Video, 04.21 min. Courtesy Team Gallery, New York. Online at http://www.beigerecords.com/cory/Things_I_Made/DreiKlavierstucke.

Brody Condon (US), Without Sun, 2008. Video, 15.12 min. Courtesy Virgil De Voldere, New York. Online at http://www.tmpspace.com/video/WithoutSun.mov (excerpt).

Petra Cortright (US), Das Hell(e) Modell, 2009. Video, 03.41 min. Online at http://petracortright.com/das_helle_modell/das_helle_modell.html.

Paul B. Davis (UK/US), Compression Study #4 (Barney), 2007. Video, 02.49 min. Courtesy Seventeen Gallery, London. Online at http://www.youtube.com/watch?v=CWG5jqzYsEI.

Constant Dullart (NL), Youtube as a Sculpture, 2009. Video, 00.33 min. Online at http://www.youtube.com/constantdullaart.

Martijn Hendriks (NL), Untitled (12 glowing men), 2008. Video, 04.10 min. Online at http://www.12glowingmen.com/.

Jodi (BE/NL), Mal Au Pixel, 2009. Video, 01.14 min. Courtesy Gentili Apri, Berlin. Online at http://www.youtube.com/watch?v=KE8VIKXnsQ0.

Martin Kohout (CZ/DE), Close Up, 2009. Video loop, 03.11 min. Online at http://www.martinkohout.com/new/close-up/.

Oliver Laric (DE), Aircondition, 2006. Video, 01.59 min. Courtesy Seventeen Gallery, London. Online at http://www.oliverlaric.com/airconditionvideo.htm.

Les Liens Invisibles (IT), Too Close to Duchamp’s Bicycle, 2008. Video loop, 02.14 min. Online at http://www.lesliensinvisibles.org/too-close-to-duchamps-bicycle/.

Miltos Manetas (GR/UK), King Kong After Peter Jackson, 2006. Video, 03.05 min. Online at http://www.youtube.com/watch?v=cNMkjWpdC4c.

Pascual Sisto (US), No strings attached, 2007. Video, 01.30 min. Online at http://www.pascualsisto.com/projects/no-strings-attached/.

Paul Slocum (US), You’re Not My Father, 2007. Video, 04.05 min. Online at http://turbulence.org/Works/notmyfather/.

Harm Van den Dorpel (NL), Resurrections, 2007. 3 animated found photos, 04.18 min. Online at http://www.harmvandendorpel.com/work/resurrections.

Damon Zucconi (US), Colors Preceding Photographs (woodshed), 2008. Video, 00.35. Courtesy Gentili Apri, Berlin. Online at http://damonzucconi.com/uploads/Video/woodshed_w.mov.

http://www.neoncampobase.blogspot.com/














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